Pagina's

vrijdag 20 april 2012

PROBLEMEN BIJ POST NL BEWIJZEN ONKUNDE VVD

In de omgeving van Utrecht en ’s-Hertogenbosch is het sinds januari dit jaar hommeles; Niet dat het Carnaval zo slecht is gevallen, maar de post wordt sinds die tijd slecht, te laat of helemaal niet bezorgd. Honderdduizenden huishoudens krijgen soms niets, en dan weer ineens veel post. De oorzaak van dit probleem ligt bij PostNL; de voormalige Tante Pos is inmiddels al 4 keer van naam veranderd (PTT Post, TNT Post, TNT en nu PostNL) en het lijkt wel, alsof bij elke naamsverandering de service nog slechter wordt. Logisch, want PostNL moet met dure arbeidskrachten opboksen tegen het veel goedkopere Sandd en SelectMail, waar de postbodes vrijwel gratis werken. 11.000 vaste contracten bij PostNL moeten daarom verdwijnen. Het bedrijf moet voor de zoveelste maal reorganiseren en dat raakt nu ook de service van het bedrijf. Het kan niet meer voldoen aan de Postwet, die aangeeft dat 95% van wat er bij PostNL wordt aangeboden, binnen een dag moet worden bezorgd. Sterker nog; de voormalige Tante Pos loopt hopeloos achter in de bezorging, wat tekenend is voor de huidige staat van het bedrijf, dat ooit tot één van de grootste pakketjesvervoerders ter wereld gerekend mocht worden. Maar omdat Nederland graag het braafste jongetje van de klas wil zijn, is het bedrijf verworden tot een ingezakt kaartenhuis. Misschien herinnert u zich hoe de huidige kredietcrisis is begonnen? Zo niet, dan wil ik uw geheugen even opfrissen: Banken leenden geld, dat er niet was, aan mensen, die het eigenlijk niet konden betalen. Er waren geen regels meer waar de banken aan moesten voldoen; ze hadden vrij spel gekregen, omdat de overheden die regels in de jaren ’90 van de vorige eeuw massaal afschaften, waarna de banken vrij spel hadden. Het verdere verhaal zal ik u besparen, want het gaat er in dit betoog om, dat de overheid steeds meer over liet aan de markt; deregulering. Dat zou goed zijn voor de consument, zo meende de overheid. Uiteindelijk bleek het goed voor de directie, een paar managers en een handjevol aandeelhouders. De consument werd er niet beter van; eerder slechter. Tijd om een toontje lager te zingen, zou je denken. Maar nee, de Europese Unie wilde verder gaan met de deregulering en het overgeven van bedrijven aan de markt. Overheden moesten van Brussel massaal staatsbedrijven van de hand doen. Er zou wetgeving komen, die dat zou regelen. Nederland wilde vooruit lopen op die wetgeving en verkocht haar aandelen in staatsbedrijven als KPN, TNT Post, NS, Essent en Nuon. Deregulering; overlaten aan de makt. Dat is goed voor de consument. Ik krijg al braakneigingen als ik er aan denk, want met al deze bedrijven is het slecht afgelopen. Hun activiteiten zijn gemarginaliseerd en/of hun service is hard achteruit gegaan. Het is een klassiek teken, dat je tegenkomt bij alle voormalige staatsbedrijven. Na privatisering gaan de prijzen omhoog, de bonussen omhoog en de service omlaag. Nu het zelfs in de zorgsector niet meer draait om het helpen van mensen aan hun kwaal of aandoening, maaar het ordinair verdienen van geld over het lichaam van een ander, is het tijd om dat VVD-denken uit je hoofd te zetten. Er zijn in de landen om ons heen talloze bedrijven, die nog gewoon in staatshanden zijn en waar de overheid een dikke vinger in de pap te brokkelen heeft. ’s Werelds groostet autobouwer, Volkswagen AG, is voor meer dan 2/3 in handen van de Duitse deelstaat Baden-Würtemberg. De EU denkt er niet aan, om de deelstaat te verplichten die belang te verkopen. Toch verplichtte de EU de aandeelhouders van Essent – een aantal Nederlandse provincies en gemeentelijke overheden – wel hun aandelen te verkopen aan het Duitse energieconcern RWE. U raadt het al: RWE is eveneens in handen van een groot aantal Duitse dorpen en steden. Spoorwegbedrijf NS moest (deels) worden verkocht aan Deutsche Bahn. U raadt het al: alle aandelen van DB zijn in handen van het Duitse ministerie van Transport. Zo ook luchtvaartconcern Lufthansa en pakketjesvervoerder DHL/Deutsche Post; gewoon nog staatsbedrijven. Alleen in Duitsland? Nee, want alle aandelen Nuon zijn verkocht aan Vattenfall; in handen van een aantal Zweedse gemeenten. Europa’s grootste vliegtuigbouwer, EADS, is in handen van de Spaanse-, Britse, Franse en Duitse overheden. Geen ambtenaar in Brussel die hen verplicht, de aandelen EADS naar de markt te brengen. In Frankrijk is 1/3 van alle aan de Parijse effectenbeurs (CAC40) genoteerde bedrijven, deels of geheel in handen van de Franse overheid. Bankverzekeraar Credit Lyonais bijvoorbeeld. Maar ook autobouwer Renault en machinebouwconcern GEC Alsthom. France Telecom (tegenhanger van wat bij ons KPN is) en La Poste (Dat heet bij ons PostNL); het zijn allebei staatsbedrijven. Computerfabrikant Schneider is eveneens voor het grootste deel in handen van de Franse overheid. Pattriotisme? Nee, de Fransen zijn voor het behoud van werkgelegenheid en gaan daar hele ver in. Veel verder, dan de Nederlandse overheid met zijn VVD-beleid ooit zou durven gaan. Het marktgerichte denken is totaal achterhaald. Je moet in tijden van crisis even de EU-regels opzij durven zetten en uitgaan van je eigen mensen. Het is verbijsterend om te zien, hoe weinig de landelijke overheid doet aan de banen van 1500 mensen, die op de tocht staan het Limburgse Born, nu Mitsubishi aan het eind van dit jaar stopt met het maken van auto’s. Terwijl de Duitse automobielindustrie zit te springen om mensen, weigert de Nederlandse overheid de Duitsers te interesseren voor de hypermoderne fabriek in Born, waar zonder problemen BMW’s, Mercedessen of Volkswagens van de band kunnen rollen. CDA-ministers en –gedeputeerden gaan liever rollebollend met de PVV over straat, dan dat ze zorgen dat deze mensen hun baan behouden, in een regio waar de banen al niet voor het oprapen liggen. Hebben mensen geen baan, dan werkt dat criminaliteit in de hand, want mensen moeten toch een bestaan opbouwen. Een politicus moet zich ten dienste stellen van het volk, dat hem/haar heeft gekozen. Niet eindeloos lang ruzie maken op Twitter of Facebook. PostNL staat voor de totale onkunde van de VVD. Het privatiseren van overheidsbedrijven is gewoon een slecht idee, ook al moet het van de EU in Brussel. Het privatiseren van overheidsbedrijven is een slecht plan, omdat vrijwel alle voormalige overheidsbedrijven de service hard achteruit is gegaan sinds ze geprivatiseerd zijn. De Nederlandse Spoorwegen zijn daar een aardig voorbeeld van, net als overigens PostNL. Maar volgens de Europese Commissie en de VVD gaat het privatiseren niet snel genoeg en moeten ook de gemeentelijke vervoersbedrijven eraan geloven. De VVD heeft in haar partijprogramma zelfs geopperd om ziekenhuizen en gevangenissen beursgenoteerde NV’s te maken. Waarom Nederland voorop moet lopen in deze privatiseringsgolf is en blijft een raadsel. Maar het marktgerichte denken heeft Europa eigenlijk alleen maar zwakker gemaakt; en Nederland in het bijzonder. De overheid heeft geen controle meer over haar eigen taken, omdat het alles heeft overgelaten aan de markt. De problemen bij PostNL staan hierbij als een symbool. Het is het bewijs van het brevet van onvermogen van de VVD.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten