Pagina's

woensdag 26 november 2014

Criminelen in krijtstreepjes



In een radiospotje die momenteel op onder andere Radio 1 wordt uitgezonden legt een chirurg zin patiënt uit hoe de operatie gaat verlopen. Waarschijnlijk om de man gerust te stellen legt de medicus keurig uit wat er gaat gebeuren. Bij de patiënt wordt geopereerd aan de dikke darm en de chirurg heeft de stippellijntjes alvast gezet. Daar moet de patiënt worden geopereerd. Tot dat moment is er dus niets aan de hand. Maar aan het einde van het gesprek verlaat de chirurg de operatiekamer en wenst de patiënt veel succes met zijn eigen operatie. Kortom: de patient mag zichzelf opereren. Een verhaal met een ijzersterk plot. Mooi reclamespotje van Optimix Vermogensbeheer. Slaat de spijker op z’n kop.

Het is niet dat de schrijver dan dit stukje zo vermogend is. Het is de schrijver van dit stukje te doen om de kern van de boodschap: U mag alles zelf regelen en ons daarvoor betalen. Het is iets wat tien jaar geleden nog voor gefronste wenkbrauwen zorgde, maar wat tegenwoordig heel normaal is geworden. De klant helpt zichzelf. Dat was al zo hij de benzinepomp, bij een groot aantal restaurants en sinds kort ook bij de bank. Jarenlang hebben de banken ons het internetbankieren door de neus geboord. Dat begon al bij de Postbank in de jaren ’90 die telebankieren introduceerde. Een pakket waarvoor ieder kwartaal een bedrag van een gulden of tien, vijftien moest worden betaald en dan kon je zelf je eigen rekening beheren. Destijds een uitvinding die de bancaire wereld op zijn grondvesten deed schudden. Tot duurde het tot ver in de nieuwe eeuw voordat banken beseften dat internetbankieren wel erg goedkoop is. De klant beheert zelf zijn of haar rekening, doet zelf overschrijvingen, belegt zelf en verwerkt alle bancaire instructies zelf. Geen overschrijfkaarten meer. Geen enveloppen meer met daarin die overschrijfkaarten. Iedere klant beheerde zijn eigen rekening. Feitelijk nam de klant de taken van de bank over. De kosten die de klant aan de bank schuldig was bleven echter gewoon doortellen. De klant beheerde zijn eigen rekening weliswaar zelf, maar de bank verlangde nog wel dat de klant periodiek een paar tientjes overmaakte voor het pakket dat de klant afnam. Welk pakket? Geen idee. Waarvoor betaalde de klant dan eigenlijk? De klant deed immers alles zelf. De bank maakte nauwelijks nog kosten om betaalopdrachten uit te voeren en de bank had al die betaalopdrachten ook nog eens geautomatiseerd. Er komen bijna geen betaalkaarten meer binnen. Klanten die nog met ouderwetse betaalkaarten of acceptgiro’s willen betalen, betalen daar extra geld voor aan de bank. Dat wil natuurlijk niemand, dus er zijn bijna geen betaalkaarten meer in omloop. De klant voert de regie over zijn eigen rekening. Feitelijk is iedere klant z’n eigen bankdirecteur. Zonder bonussen voor niets doen natuurlijk, want die criminele activiteit blijft behouden aan de echte bankdirecteuren. De bazen van de banken waar die klanten bij zijn aangesloten. Iedere klant voert de taken die de bank altijd voor de klant uitvoerde, nu zelf uit. Waar betaal je dan nog voor? Geen idee.

Één en ander heeft geresulteerd in massa ontslagen in de bancaire sector. In iets minder dan vijf jaar tijd ontsloegen de grootste 4 banken van Nederland meer dan een kwart van hun personeel. Vóór de bankencrisis in 2008 werkten er iets meer dan 100.000 mensen bij de vier grote banken Rabobank, ING, ABN AMRO en SNS Reaal. Dat zijn er nu nog maar 60.000. De oorzaak van al die ontslagen is dat de klanten steeds meer gebruik maken van internetbankieren en apps. Hoe zou dat toch komen? Is ons dat niet door de stot geduwd de laatste jaren? Als we wilden doorgaan met het veel veiliger betalen met betaalkaarten dan moest daar extra voor worden betaald aan de bank. Wilden we betalen via het onveilige en risicovolle internetbankieren, dan was dat goedkoper, maar ook niet gratis. Terwijl we alle taken van de bank overnemen en zelf doen. Het brengt de schrijver van dit stukje terug naar het begin, waar de chirurg de patiënt uitlegt hoe de operatie gaat verlopen, waarna de patiënt zijn eigen operatie zelf mag uitvoeren.

Maar het kan blijkbaar nog gekker. Sinds een paar weken roept verzekeringssite Independer.nl  mensen op elkaar te helpen bij het vinden van het weg in verzekeringen. Een nobel streven, zo lijkt, omdat in hun reclamespotje iedereen die luistert wordt uitgenodigd naar de website van Independer te gaan en anderen te adviseren over de verzekeringsproducten die Independer verkoopt. Bezoekers van de website kunnen via een webforum vragen deponeren en andere bezoekers lossen deze vragen weer op. Waar zij geld aan verdienen en niet de vrijwilliger. Mensen helpen elkaar nou eenmaal graag, vindt Independer. Maar wat Independer feitelijk doet is u vragen hun producten te verkopen, waarmee zij geld verdienen. Wat Independer feitelijk doet is u gebruiken als verkoper en helpdeskmedewerker tegelijk. Hebben anderen vragen, dan lost u ze voor Independer op.  De schrijver van dit stukje kan zich voorstellen dat uw waarnemingsvermogen even tolt bij wat u nu leest: Maar er is dus een commercieel bedrijf dat u vraagt haar producten te verkopen. De zogenaamd onafhankelijke website voor verzekeringen (het is in 2011 overgenomen door verzekeraar Achmea, dus zó onafhankelijk zijn ze niet (meer)) gebruikt en misbruikt haar klanten voor taken die ze zelf moet uitvoeren. Net zoals de banken dat deden met het internetbankieren.

Als deze actie van Independer een succes wordt – en dat wordt het – zullen meerdere bedrijven een beroep gaan doen op uw geweten en u aansporen toch vooral 'mensen te gaan helpen'. Wees eens sociaal: help mensen die niets snappen van onze producten. Ze hebben geen verkopers of helpdeskmedewerkers meer nodig. Dat bent u namelijk geworden. Zonder dat u daarvoor wordt betaald. U wordt niets wijzer van uw ‘hulp’, wat feitelijk gewoon een verkoop is. Sterker nog: de commissie die Independer opstrijkt wordt niet aan u uitbetaald, maar houden ze lekker zelf.

Laat u niet misbruiken. Bedrijven die hun klanten alles zelf laten doen zijn te lam om zelf goede service te verlenen. Bedrijven die hun klanten inzetten om andere klanten te 'helpen' zijn daarvan de overtreffende trap. Het is belachelijk dat u vooruit wordt geschoven om hen te helpen geld te verdienen. Bankiers en verzekeraars: het blijven criminelen in krijtstreepjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten