Pagina's

zondag 5 april 2015

Slagveld



Voor wie het nog niet helemaal helder is, legt de schrijver van het stukje het nog heel even uit. Stel: je wilt naar Amsterdam (even voorop gesteld dat je niet in Amsterdam woont). Je hebt geen eigen vervoer dus je gaat met de trein. Dan ga je als eerste naar het dichtstbij zijnde station. Voor de schrijver van dit stukje is dat ’s-Hertogenbosch Centraal. Op dat station koop je een kaartje naar je bestemming. Stel, je wilt dus naar Amsterdam, dat ga je naar de kaartjesautomaat en druk je op het scherm totdat je een kaartje hebt gekocht voor Amsterdam Centraal Station. Je geeft aan of je eerste- of tweede klasse wilt reizen en op welke dag je wilt reizen. Je betaalt voor je kaartje. De prijs staat aangegeven op het scherm. De prijs van ’s-Hertogenbosch naar Amsterdam bedraagt enkele reis ongeveer 15 euro. Je tikt je PIN code in en je krijg je kaartje. Let wel op; en kaartje voor de eerste klas is duurder dan voor de tweede klas. Als je het kaartje hebt betaald dan rolt het uit de automaat en je kunt naar je trein. Op het station staan grote blauwe borden waarop staat aangegeven welke trein waar naartoe gaat. Dus als je vanuit ’s-Hertogenbosch naar Amsterdam gaat dan reis je dus naar het noorden dus moet je alle treinen hebben die naar het noorden gaan. Om het niet al te ingewikkeld te maken staan alle stations die de trein aandoet ook nog eens aangegeven op diezelfde blauwe borden. Bovendien staat het óók nog eens aangeven op alle treinen welke kant ze op gaan. En dan is er nog die aardige man of vrouw in dat blauw pak waaraan je het kunt vragen. Je stapt in die trein die in dit geval dus naar Amsterdam gaat. Tijdens de rit komt die man of vrouw in dat blauw pak nog even langs om te vragen naar je kaartje. Je laat je kaartje zien, je krijgt een stempel voor akkoord en de man of vrouw in het blauwe pak wandelt weer verder. Duurt nog geen vijf seconden. Daarna kun je je reis vervolgen. Bij ieder station wordt omgeroepen waar de trein momenteel is en als je “AMSTERDAM CENTRAAL” hoort, dan moet je uit de trein. Je bent op je bestemming. Je rit zit erop. Makkelijk toch?

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Want veel reizigers beginnen intensieve gesprekken met die man of vrouw in dat blauwe pak (dat is overigens de conducteur). Gesprekken waar die man of vrouw helemaal niet om heeft gevraagd. Die man of vrouw komt langs om te kijken of je kaartje in orde is. Als dat zo is, dan krijg je het kaartje terug en dan ben je van hem of haar af. Het is allemaal betrekkelijk eenvoudig, maar voor veel reizigers lijkt het allemaal niet mee te vallen gewoon even een geldig kaartje te laten zien. Ze beginnen hele gesprekken, kafferen de man of vrouw in het blauw pak af, beginnen te schelden of gebruiken fysiek geweld wanneer de man of vrouw in het blauwe pak constateert dan het kaartje niet in orde is. De reizigers worden bij het zien van dat blauw pak agressief, beginnen op die man of vrouw in te hakken tot zelfs bloedens toe. De agressie van deze reizigers kent geen grenzen, terwijl deze man of vrouw gewoon naar het vervoersbewijs komt vragen. Laat dat gewoon zien en ga verder met je leven. Niet zeuren. Niet moeilijk doen. Als je geen geldig kaartje hebt dan is dat in eerste instantie jouw eigen stomme schuld en dan moet je daarvoor dokken. Keihard dokken. Gewoon doekoe neerleggen want je bent een fout begaan.

Hoofddorp, Abcoude, Helmond, Tilburg en ga nog maar even door. Treinpersoneel wordt tegen de grond gewerkt alleen maar omdat het komt vragen naar een geldig kaartje. Een geldig kaartje dat op dat moment gewoon niet in orde is. Je zit in de verkeerde trein, de datum op het kaartje is verlopen of je bent het station van je keuze gewoonweg al lang gepasseerd. Niet moeilijk doen. Stomme fout. Maar je eigen stomme fout oplossen door een conducteur tegen de vlakte te slaan is onnodig. Het heerlijke treinreizen is over een paar jaar verworden tot een heus slagveld. De trein is oorlogsgebied. Daar waar de passagier agressief wordt is de frontlinie. Alleen maar omdat een paar agressieve idioten hun handen niet thuis kan houden.


Zo vinden de Nederlandse Spoorwegen, de vakbond voor spoorpersoneel VVMC, de conducteurs en nu ook de politiek. De Nederlandse samenleving is er blijkbaar nog niet helemaal uit, dus willen de NS, de VVMC en de conducteurs meer beveiliging. Op veel trajecten waren al twee conducteurs die elkaar ondersteunden maar dat is blijkbaar niet genoeg. Het moet nog gekker: er is een voorstel gedaan om de conducteurs pepperspray en een wapenstok mee te geven. Daarnaast moet de spoorwegpolitie terug. Wat is het volgende traject? Komen er twee conducteurs op iedere trein begeleid door vier politieagenten? Komen er straks zes marechaussees die met getrokken pistool iedere passagier gaan vragen naar het vervoersbewijs? “Goedemorgen meneer. Goedemorgen mevrouw. Daar staan vier Rode Baretten op iedere hoek van de coupé één . Hun pistool is niet alleen op u gericht, maar ook nog eens geladen en getrokken. Zelf hebben mijn collega en ik pepperspray, een wapenstok, een stroomstootwapen  en een halfautomatisch handvuurwapen bij ons. Dat pistool is ook getrokken en geladen. Mag ik uw vervoersbewijs alstublieft?”. En wordt een passagier agressief dan hebben de vier G.I.’s, evenzo vier politieagenten en twee conducteurs een license to kill. De agressieve passagier kan ter plekke een kogel door zijn hoofd worden gejaagd wanneer hij op één van de conducteurs (of beiden) begint in te hakken. De passagier steekt een mes uit en probeert de conducteur te onthoofden, maar één van de soldaten lost een waarschuwingsschot. De passagier luistert niet en springt op de conducteur in. Hij is fel, schreeuwt en hondsbrutaal. Hij begint te schreeuwen en probeert de conducteur de keel af te snijden, waarna er gericht op de opstandige passagier wordt geschoten. Eerst op het been daarna hoger. De passagier slaat op de conducteur in en probeert zijn neus te breken, maar de tweede conducteur hakt met een stroomstootwapen op de agressieve passagier in terwijl de eerste conducteur de passagier tot bedaren probeert te krijgen met zijn wapenstok. Hij hakt en hakt en hakt en hakt… De vier soldaten vuren tegelijkertijd van uit vier hoeken en vuren en vuren en vuren oneindig veel kogels in het lichaam van de opstandige passagier. Die begint wat los te laten want zoveel kogels in het lichaam kan zelfs hij niet verdragen. Het aantal kogelhulzen op de vloer van de coupé is bijna niet meer te tellen zoveel. De medepassagiers raken in paniek van het oorverdovende lawaai van de volautimatische mahinepistolen. Een politieagent spuit liters bedwelmend gas in het gezicht van de opstandige passagier, die zelf van geen ophouden weet. De opstandige passagier slaat wild om zich heen en probeert de conducteur die naar het vervoersbewijs vroeg nog een paar rake klappen uit te delen. Er wordt een handgranaat in de mond van de opstandige passagier gepropt die na tien seconden keurig ontploft. Na tientallen minuten met schieten, hakken en 220 volt op de passagier te hebben ingehakt lijkt de passagier dan eindelijk tot bedaren te zijn gekomen. De passagier is inmiddels halfdood en bloedt als een rund. Hij heeft verbrandingen over zijn gehele lichaam. Zijn gezicht ziet eruit als dat van TwoFace. Zijn lichaam is zwaar gehavend. Hij kan bijna niet meer ademen. Laat staan lopen. Elke beweging doet pijn. Maar het doel is bereikt: de opstandige passagier is tot rust gekomen. Bij het eerstvolgende station kan hij halfdood de trein worden uitgezet. De noodzakelijke medische hulp die hij nodig heeft moet hij zelf maar zoeken.

En dat brute geweld voor een simpel treinkaartje van nog geen vijftien euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten