Pagina's

donderdag 29 juni 2017

Waarom hebben politici weinig of geen aandacht voor cyberaanvallen maar wel voor moslimextremisten?

Deze week ging de haven van Rotterdam goeddeels plat nadat containeroverslagbedrijf APM Terminals werd getroffen door een cyberaanval. APM Terminals is de hoofdgebruiker van het huzarenstukje van het Nederlandse gevecht tegen het water: De Tweede Maasvlakte. APM Terminals is geen kleintje; van de 50 terminals in de Rotterdamse haven zijn er liefst 17 eigendom van APM Terminals. Wereldwijd heeft APM Terminals zo’n 140 eigen overslagcentra. Om het nog even in perspectief te trekken: APM Terminals is weliswaar onderdeel van de Deense rederij AP Möller-Maersk, maar het hoofdkantoor van APM Terminals staat in Den Haag.

Om dat nog verder in perspectief te plaatsen: Maersk Line heeft wereldwijd zo’n 600 grote- en middelgrote schepen rond varen. Daarmee is het met afstand de grootste rederij ter wereld. Een wereld die overigens uit een handjevol rederijen bestaat die zich met Maersk kunnen meten: het zijn er niet meer dan 10. Maar met die 600 schepen vervoert Maersk Line veruit de meeste containers.

Hoofddoel van de hackers was de Oekraïne en waren Oekraïense bedrijven. Eigenlijk alle bedrijven die gevestigd zijn in de Oekraïne, waaronder dus APM Terminals. Via een beveiligingslek in een boekhoudprogramma verspreidde het virus zich in moordend tempo over de wereld en legde nog enkele honderden middelgrote en grote bedrijven plat. Weliswaar eisten de hackers USD 300,00 losgeld, maar die USD 300,00 was dan wel per gehackte computer.

Deze actie toont aan dat grote bedrijven erg gevoelig zijn voor cyberaanvallen. Omdat vooral de Oekraïne en Oekraïense bedrijven zijn getroffen lijkt het logisch te denken dat Petya van Russische makelij was, of in ieder geval een Russisch initiatief was. Goed, dit is nog niet aangetoond en bewezen, maar het laat zien dat de Russen (als het de Russen waren) in staat zijn de volledige wereldeconomie lam te leggen, anders wel flink te verstoren. Want omdat een groot deel van de Rotterdamse haven plat lag, konden schepen niet worden geladen en gelost en stonden zo’n 3.000 vrachtwagens dagenlang stil. Om nog maar te zwijgen over de klanten, c.q. opdrachtgevers van Maersk Line, die hun goederen te laat of helemaal niet aan hun klanten konden leveren. Daaronder Nederlandse producten die met de boten van Maersk Line de wereld over gaan. Veel klanten betalen de rekening pas als de boot met daarop de container met daarin de bestelde goederen de haven van bestemming binnen loopt.

Het aantal keren per jaar dat de wereld wordt getroffen door een cyberaanval overtreft onder andere het aantal aanslagen of moordpartijen door moslimextremisten. Beveiligingsbedrijf Kaspesky telde in 2016 circa 1,4 miljoen cyberaanvallen. Het is niet gezegd dat de moordpartijen die moslimextremisten de afgelopen jaren pleegden onder het tapijt moeten worden geschoven. Maar de economische schade die Petya heeft aangericht is enorm. De hack bij Maersk Line heeft aangetoond dat de Rotterdamse haven extreem zwak is voor cyberaanvallen. Dan helpt het niet als je die met tanks, vliegtuigen en ander wapentuig gaat bewaken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de kerncentrales in Borssele en de twee krakkemikkige kerncentrales in Doel (bij Antwerpen) en Tihange (bij Luik). Met één druk op de knop liggen ze plat, en/of komen ze in handen van kwaadwillenden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de 22 kernraketten die op vliegbasis Volkel zijn gestationeerd. Daarin zit technologie uit de jaren ’80 van de vorige eeuw!

Eigenlijk moest Petya, zoals het virus zichzelf noemde, de gegevens van grote bedrijven zoals Maersk Line voor eeuwig en altijd wissen. Dat doel lijkt te zijn mislukt. Als dit wel was gelukt gaan de gevolgen ieder voorstellingsvermogen te buiten. Onze economie is extreem gevoelig voor cyberaanvallen. Maar waarom hebben politici weinig of geen aandacht voor cyberaanvallen maar wel voor moslimextremisten?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen